onsdag 11 april 2012

Attaque 77 - Argentinsk punk

Har blivit vår sägs det även om vädret fortfarande lämnar mycket att önska. Vår innebär också att det är dags att sätta igång med löpningen igen då jag inte orkar släpa mig ut i mörkret under vintern. När jag springer är musik ett måste. För det mesta lyssnar jag av någon anledning på i princip samma artister/låtar varje gång. Blir därför ett första inlägg om mitt favoritband alla kategorier inom spansk musik Attaque 77. Varför det har blivit så att jag lyssnat mycket på Attaque 77 är svårt att säga, man är visserligen som jag förstått det stora i sitt hemland Argentina samt Sydamerika. Men långt ifrån ett av de allra största banden. Dock har man som alla andra liknande band hållit på länge och släppt en mängd låtar så finns att lyssna på. Kommer därför garanterat mer Attaque 77 i framtiden. Idag börjar vi med de låtar jag inleder min löpning med.


Justicia
Esta cancion esta dedicada a todos los politicos de mi querida Argentina. Lo unico que les importa es autobeneficiarse y permanecer en el poder eternamente. Y el pueblo que se cague.

Hittade denna kommentar under youtube klippet. Dagens sanning minst sagt och gäller inte bara för Argentina utan resten av världen. Mest aktuellt i dagsläget är väl klåparna inom EU men även svenska politiker borde lyssna.



San Fermin
Låt tillägnad tjurfäktning. Riktigt skön video och texten är underbar.
le clava los cuernos en la espina dorsal
le clava los cuernos en la espina dorsal



Santiago
Klassisk punklåt fylld av energi, riktigt bra när man är ute och springer.



Todo está al reves

Följt av ytterligare en klassiks punklåt fylld med energi. Man har uppenbarligen något emot folk med makt.



Pagar o morir
Följt av ännu mer av samma visa:), dock video från en spelning. Förmodligen från Argentina, troligen inte från Sverige eller Europa:(.


2 kommentarer:

  1. Sökte på spansk musik på google då jag är ute efter att finna något nytt att lyssna på, och hamnade på din blogg. Var dock inte särskilt förtjust av denna punk (då det finns bra många bättre punkband, ända skillnaden är att dem sjunger på spanska) men är givetvis en enskild åsikt :).

    Däremot är jag helst såld på Manu Chao, som förvisso är fransk men oftast sjunger på Spanska och ibland Portugisiska. Något tips på något som liknar Manu Chao? Eller som låtar som "Suavemente" ovs

    Mvh / Sanna

    SvaraRadera
  2. Ingen fara, alla kan vi inte gilla samma musik. Nöjd med att äntligen få en kommentar så att jag vet att någon läst inlägget i alla fall. Kommer mer attaque 77 samt andra spanska punkband i framtiden så får vi se om du gillar det bättre.

    Suavemente vilken artist/grupp har gjort den? Har en gammal skiva med Manu Chao men har knappt lyssnat på den faktiskt av någon anledning. Däremot lyssnat mycket på Amparanoia. Ska vara en nära vän till Manu Chao och har för mig att de samarbetat en hel del. så kanske kan vara något. Rekommenderar också Los Delincuentes om du vill ha ett musik som låter mer spansk.

    SvaraRadera